Kwaliteitsstatuut
Het aanbieden van een kwaliteitsstatuut is voor elke GGZ-aanbieder verplicht. Het is de bedoeling dat mensen zo meer inzicht kunnen krijgen in hoe de zorg bij de praktijk of instelling is georganiseerd. Daarnaast wordt de kwaliteit van zorg inzichtelijk en toetsbaar gemaakt. Ten slotte kan deze informatie van meerwaarde zijn voor mensen die een hulpverlener zoeken, zodat ze mede op basis van dit statuut een keuze kunnen maken waar ze in zorg willen gaan.
Klik hier voor mijn kwaliteitsstatuut.
Privacystatement
In onderstaand privacystatement wordt weergegeven hoe ik in mijn praktijk persoonsgegevens verwerk en zorg draag voor de bescherming van deze gegevens, zoals bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Privacystatement
Tarieven
Zorgprestatiemodel
Vanaf januari 2022 is er een nieuw bekostigingssysteem in werking gegaan: het zorgprestatiemodel. Volgens dit systeem wordt de rekening verstuurd kort nadat de zorgprestaties (consulten) hebben plaatsgevonden, meestal aan het einde van elke maand. Je kunt op de rekening zien hoeveel sessies er in rekening zijn gebracht, wanneer deze plaats hebben gevonden en hoe lang deze hebben geduurd. In het tarief zit de ook de indirecte tijd meegerekend, dat wil zeggen de tijd die besteed wordt aan o.a. verslaglegging. De tarieven voor psychische zorg zijn wettelijk vastgelegd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Voor verdere informatie over (de voorwaarden voor) vergoedingen zie onder bij ‘Vergoedingen’.
Tarieven
Hieronder vind je enkele veelgebruikte zorgprestaties met daarbij de maximum NZa-tarieven van 2025 om een indruk te geven van de kosten:
Intake/diagnostiek 60 minuten:
€ 192,00
Behandeling 45 minuten:
€ 142,24
Behandeling 60 minuten:
€ 169,00
Afhankelijk van de zorgverzekeraar kan ik hiervan 81,5 tot 92 % declareren.
Ook zijn er kosten voor een niet nagekomen afspraak zonder afmelden of korter dan 24 uur van tevoren afmelden: € 50,- .
Vergoedingen
Eigen risico
Een behandeling binnen de basis-GGZ wordt over het algemeen volledig vergoed vanuit de basisverzekering, wanneer ik als praktijk een contract met deze zorgverzekeraar heb afgesloten. Belangrijk om te weten is dat je eigen risico (minimaal 385 euro) eerst wordt aangesproken wanneer dit bedrag nog niet (volledig) besteed is aan andere medische kosten. Elk kalenderjaar wordt dit eigen risico opnieuw aangesproken.
Voorwaarden vergoeding
Voor vergoeding is in ieder geval een verwijsbrief nodig van de huisarts, waarin vermeld is dat er een vermoeden is van het bestaan van een stoornis zoals beschreven in de DSM-V (handboek van psychische stoornissen). Daarnaast zal tijdens de intake worden bekeken of je vraag en problematiek passen binnen de basis-GGZ. In het geval dat je voor vergoeding in aanmerking komt, wordt de behandeling rechtstreeks gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
Contracten
Voor 2025 heb ik een contract afgesloten met de volgende overkoepelende zorgverzekeraars:
• Zilveren Kruis Achmea (labels: Zilveren Kruis (waaronder ook De Christelijke Zorgverzekeraar en ZieZo), FBTO, De Friesland, Interpolis)
• Coöperatie VGZ (labels: VGZ (waaronder ook VGZ Bewuzt, IZZ, United Consumers VGZ), Univé (waaronder ook ZEKUR), IZA, UMC)
• CZ (label: CZ, waaronder ook CZdirect, Nationale-Nederlanden, OHRA, Just)
• Menzis (label: Menzis, waaronder ook Anderzorg en Vinkvink)
• a.s.r. (labels: a.s.r. en a.s.r. Ik kies zelf)
• Salland (label: Salland)
• DSW-Stad Holland (labels: DSW, Stad Holland en SZVK)
• Zorg en Zekerheid (label: Zorg en Zekerheid, waaronder AZVZ)
• ONVZ (label: ONVZ, waaronder VvAA)
• Eucare (labels: Aevitae (Eucare) en Care4Life)
De facturen worden rechtstreeks naar je zorgverzekeraar verzonden. De vergoeding is in natura: de zorgverzekeraar betaalt de factuur direct aan mij als behandelaar. Je merkt daar dus niets van. Wel kunnen deze nota’s door je zorgverzekeraar met je (verplicht en eventueel vrijwillig) eigen risico worden verrekend, wanneer dat nog (gedeeltelijk) open staat.
Wachttijden
Per 1 juni 2025 is de wachttijd 20 weken
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of jouw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Jouw zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 6 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen.
Afzeggen van afspraak
Bent u verhinderd, belt u dan minimaal 24 uur van te voren af, dat kan ook door te bellen naar 0523-611292 en het antwoordapparaat in te spreken.
Belt u minder dan 24 uur tevoren af of laat u helemaal niets horen, dan wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht. U ontvangt hiervoor dan een nota van €50. Dit bedrag kan niet teruggevorderd worden bij de zorgverzekeraar.
Klachtenregeling
Iedere cliënt verdient een respectvolle en zorgvuldige behandeling. Mocht je toch ontevreden zijn over de behandeling of over mij als behandelaar, dan wil ik hier graag met je over in gesprek gaan. In het geval dat we er samen niet uit komen, kun je gebruik maken van de klachtenregeling van mijn beroepsvereniging van vrijgevestigde psychologen, de LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en psychiaters). Deze kun je vinden via onderstaande link:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/
Beroepscode en beroepsgeheim
Beroepscode
Ik werk volgens de beroepscode voor psychologen. Deze kun je hier vinden.
Beroepsgeheim
Psychologen hebben een beroepsgeheim. Dit betekend dat ik verplicht ben tot geheimhouding. Zonder jou schriftelijke toestemming wordt geen informatie aan derden versterkt.
Als ik een behandelrelatie met je heb, schrijf ik geen brieven bij een verzoek tot informatie.
Afwezigheid / vakantie
Waarneming tijdens langere afwezigheid zal vermeld worden op de website wanneer het aan de orde is.